söndag 23 december 2012

Veckans fototriss; ÖGONBLICK.

Ögonblick? Hur långt är det. Från den tid det tar att blinka, till hur lång tid som helst, när man ombeds vänta ett ögonblick.
I min värd går det inte att ta tre bilder på ETT ögonblick, inte ens med den snabbaste serietagningen.

Men att ta bilden i rätt ögonblick är inte alltid så lätt. Det finns fler missade bilder än bilder tagna i rätt ögonblick.

Jag tänker presentera tre bilder, där det gällde att knäppa i rätt ögonblick.
Glaskullahjortarna skulle utfodras, jag fick vara med.
Ett skogsbryn och många träd som skuggade. det gällde att få till det när inget skymde och ljuset föll rätt.
Ett verkligt kanonskott från den morgonen hittar du på Fotosidan.

Hägnet har tre bockar. Tre olika utvecklingsstadier.

Skovelbocken, herre på täppan, far till alla årskid. Han är fortfarande den obestridde ledaren. Minsta ryck eller ljud från honom, får hela flocken att reagera.

En skovelbock i vardande, men har minst ett par år till, innan han får komma till. I höstas, runt fars dag, då det bar till, fick han hålla sig i utkanterna av hägnet. I bästa fall titta på och lära för framtiden.

Lillminstingen, en årsbock, s.k. Spetsbock, hade nog inte ens en susning vad det handlade om runt fars dag. Trodde möjligen att det var någon vuxenlek. Han har en lång väg att vandra. Kanske om 4-5 år i bästa fall och förmodligen i en annan flock, eftersom han har flera halvsyskon bland årshindarna.

Samtidigt som jag länkar till fler ÖGONBLICK, vill jag önska alla nya, gamla och f.d. deltagare på Fototriss, en riktigt God Jul och ett gott 2013.

12 kommentarer:

  1. Otroligt vackert djur och fint fotat.

    God jul/AX

    SvaraRadera
  2. Vacker djur och vacker solsken i bilderna !!! Jag har en juldekoration med bild om en kronhjort. Man ser dom sällan i naturen här i Österbotten.

    GOD JUL !

    SvaraRadera
  3. Trevliga bilder där solen går in perfekt och belyser de vackra djuren! Ögonblick helt rätt! En God Jul till dig önskar Åke

    SvaraRadera
  4. Snygga ögonblicksbilder och en intressant inblick i dessa djurs liv.
    Jodå, Sveriges sista Domus finns i Kristianstad, men ska rivas under det kommande året och ersättas med ett nytt köptempel.
    Sveriges näst sista Domus fanns för övrigt i min uppväxtstad Oskarshamn.
    Hoppas barn och barnbarn kommer fram till Höör innan snön kommer. Ha en God jul!

    SvaraRadera
  5. Underbara bilder på bockarna!
    Önskar dig en riktigt GOD JUL!

    SvaraRadera
  6. Fina bilder på detta vackra djur!
    GOD JUL!

    SvaraRadera
  7. Så vackra och ståtliga de är! Fina ögonblicksbilder:-)!
    God Jul!!

    SvaraRadera
  8. Wow, vilka fina ögonblicksbilder, härligt att se dem käka någon annanstans än i vår trädgård:-)
    God-Jul på dig!

    SvaraRadera
  9. Vilka fantastiska bilder!

    Svar: Vad kul att jag har gjort ett sådant bra kameraval!

    SvaraRadera
  10. Fantastiska bilder på dina husdjur! :O))

    Nej, ett ögonblick går inte att fånga tre gånger...men däremot går ögonblick att fånga tre gånger...alltså tre olika ögonblick (plural)
    Ett ögonblick går aldrig i repris så det gäller att vara med när det händer!

    Ha en riktigt skön och god jul!

    SvaraRadera
  11. Vilka vackra foton på bockarna! Härligt att se de olika herrarna. :-)
    Det gäller att knäppa kortet i rätt ögonblick, snyggt!
    Mittenbilden blev fantastisk, vilket foto.
    God fortsättning!

    SvaraRadera
  12. Verkligen härliga bilder! Vackert ljus!
    Jag älskar snö och har under mina 14 år i norrland lärt mig att det är stor variation på snön beroende på temperatur, vind, luftfuktighet, m.m. I de här bilderna slås jag av att snön ser ut som lättvispad grädde! :) Kan bero på min förkärlek till efterrätter, goda kladdkakor och äppelkakor! Ha det gott!!

    SvaraRadera