lördag 6 oktober 2012

Veckans Fototriss; ROSA.

"Jåsa", sa flickbarnbanet när hon var liten. I några år hade hon Rosa som favoritfärg, men det har ändrat sig med stigande ålder. Hon hann i alla fal att glädjas åt en Rosa skinnväska jag köpte åt henne i Florens.
Rosa, ingår vanligtvis inte i den pallett jag brukar arbeta med. Blommor möjligtvis undantagna.
ROSA, därför att Rosa bandets insamling till Canserfonden ska få uppmärksamhet.

I brist på bröd, får man ta limpa, var ett uttryck jag hörde i barndomen.
I brist på Rosa, får man ta fram Photoshop.

Mina tre bilder är från vårt besök i veckan på Österlen.
Vi skulle klara av Mandelmans skördefest och Äppelmarknaden i Kivik på söndagen. Måndagen var viken åt en kustnära tur, från Skillinge till Falsterbo. Rovfåglar hägrade.
På tisdagen lades kraften på Gårdlösaleden med utgångspunkt och mål i Smedstorp, enligt egen utsago "Mitt i Skåne". Skillinge hamnkrog gjorde oss inte besvikna på tisdagskvällen och på onsdag blev det en handelsrunda innan vi tog sats hemåt.
Inte mycket Rosa, men med lite handpåläggning har jag tagit fram några Rosa bilder, eller bilder med Rosa inslag.

Skillinge hamn inrymmer ett antal fiskebåtar. Garnfiske kräver dessa flöten, som är markerade med en vimpel i toppen. SIN är ett tecken på att båten kommer från Simrishamn.


Smedstorp uppvisade väldigt gedigna hus i äldre stil. En inföding, ja nästan i alla fall, dialekten avslöjade honom som kommande uppifrån landet, förtäljde att när järnvägen kom så anlades samhället och c:a 40 olika hantverksyrken var representerade i byn. Därav de gedigna husen.

Gässen kom i sträck efter sträck. Ändå väntar ännu mer, ännu större flockar, 1000-tals enligt vår värdinna på Lenas rum.

Lovar nog inte för mycket, om jag säger, att du kan bege dig in i en rosa värld om du klickar här.

9 kommentarer:

  1. Fin triss! Sista bilden är riktigt bra!

    SvaraRadera
  2. Nu blir det svårt ! Alla bilder är vackra på sitt sätt men jag måste säga att 3. är så översvämmande rosa o fåglar där också att den är min favorit !! Men 2. bilden med rosa hus är så vacker också o 1. med blå o rosa i samma bild, det är häftigt !

    Ha så trevlig söndag :)

    SvaraRadera
  3. Härlig bild på fåglarna mot den photoshoppade rosa himlen! Fin triss överlag.

    SvaraRadera
  4. Ser att du också fångat rosa hus i din triss, läckert färgval. Snygg och varierad triss. Gillar ditt sista foto på gässen som flyger söderut.

    SvaraRadera
  5. Du lyckades alldeles utomordentligt bra!
    Härliga bilder.

    SvaraRadera
  6. Mycket fina nyanser! Får man gardera? Ja då väljer jag fiskebilden och fågelbilden :) Fåglar är svåra att fånga så vackert och det blåa havet ilag med fiskebåtar redskap är mycket vackert.

    SvaraRadera
  7. En vacker triss med många olika sorters rosa samt mycket olika motiv. Snyggt fotat! =)

    SvaraRadera