lördag 29 september 2012

Veckans Fototriss; SVARTVITT.

Idag är det väl inte så många hobbyfotografer, som fotograferar i svartvitt, framkallar och kopierar i mörkrum. Den svartvita filmen ligger ju inte längst fram på hyllorna, än mindre fotopappret.Det är väl Photoshop som får konvertera. I alla fall för mig.
Inte heller är det mycket runt omkring en som är svartvitt nu för tiden. Spelar inte shack t.ex. Annat var det i ungdommen då var det lätt att se allt i svart eller vitt.

Mina bilder den här veckan, är från närområdet, sjön Ås Tolken. Jodå det finns en annan sjö i Sjuhäradsbygden, som heter Tolken också, Mark Tolken. Mark och Ås är två av de sju häradena.
Se där, lite allmänbildning i all anspråkslöshet.

Oväder på gång.
En fisketur, som började i härligt solsken och jag såg fram mot "göstimmen" i skymningen. Det här var vad jag fick och fegt styrde jag kosan hemåt och klarade mig till en del undan ett ordentligt regnväder, men utan Gös. Som så ofta blev det naturupplevelsen som var behållningen.

Juvenil av Skäggdopping.
Hela sommaren har jag följt ett Skäggdoppingpar, häckning, kläckning och frisimmande ungar. Efter en månad från sista kläckningen, simmade de ut ur födelseviken. För någon vecka sedan var de tillbaka. Ungarna, två kvar av fem kläckta, lär sig hämta upp egen mat och inte minst att flyga. Vad flygningen beträffar, så uppvisar de mest en satir på JAS 39 Gripen än så länge. Om ett par veckor bär det väl iväg till vinteröppet vatten. Eftersom jag inte har velat störa dem onödigt, så är bilderna tagna på långt håll.
Den här bilden är tagen med 1200 mm(Panasonic FZ 200) och 50%-ig beskärning.
Vill du läsa mer om min Skäggdoppingsommar så kan du gå in här.

Ett gulnat fo-to-grafi.
Årets enda lamm i hagen, har växt till sig och blivit en rese. Lite herre-på-täppankänsla i bilden.
Han är tuff. Tackorna har inte en chans vid kraftfodergivorna. Började äta kraftfoder redan efter några veckor och, faktiskt, mycket smartare än tackorna. Han blir kvar vid första högen och äter till den är slut. Tackorna trolr alltid att det finns godare i nästa hög. Sen går han till nästa, om det finns kvar. När tackorna lagt sig att vila, så dammsuger han från spill i gräset. Det har gett tillväxt och han är redan slaktmogen. Ja, känsliga får titta bort, men jag tar honom gärna i ett annat skick när det är dags.
Lade på lite Sepia, för att ge känslan av att det kunde vara barndommens kellamm på 50-talet.

Svartvitt är påbjudet hos helena, så mera svartvitt hittar du på Fototriss.

11 kommentarer:

  1. Häftig och dramatisk himmel. jag har aldrig fått se skäggdopping, det vill jag. Ett fint får också.

    God natt/AX

    SvaraRadera
  2. Snygga och fina bilder!
    Fåret blir min favvis :)
    Ha en fin söndag!

    SvaraRadera
  3. Ser ut att bli oväder - det gör sig bra i sv :)

    SvaraRadera
  4. Härligt fångad Skäggdopping! Trevlig text. Fisketuren lät som du hade otur. Nej man har nog inte fotat svartvitt sedan 90 talet... Men jag höll länge på ändå, växelvis vill jag påstå. Skulle man ha en stor bild så blev det i mörker rummet att vaska. Förstorning och framkallning var en kul tid med långa nätter. Man kunde experimentera med långa slutartider och stativ utan att det blev så dyrt. Framkallnings dosorna vart flitigt använd. Både 6x6 och 135 film laborerade jag med. Färgnyanser gav jag mig aldrig in på.

    SvaraRadera
  5. Fin triss! I första bilden ser molnen ut att vara så nära, så nära! Smart att oka hemåt!

    SvaraRadera
  6. Jag gillar mittenbilden och fågellivet

    SvaraRadera
  7. Den första bilden är underbar! Finfin triss!

    SvaraRadera
  8. Fin triss och lite allmänbildning på köpet, man tackar. Jag skulle nog också gå hem före göstimmen, inte för att jag var rädd för regnet, men för att få en sprattlande fisk på kroken... ;)

    SvaraRadera
  9. Lammen är så sött och sumpatisk djur och vacker bild !!! Skäggdopping är så fin fågel och ljudet är personligt. 1. bilden är fin också !!

    SvaraRadera
  10. Fina bilder allihop men ovädersbilden blir en favorit!

    SvaraRadera
  11. Första bilden fick bli min favorit. Bra jobbat!

    SvaraRadera