lördag 13 oktober 2012

Veckans fototriss; Så ser det ut där jag är idag.



En trevlig återkommande uppgift.
Tycker om det väldigt konkreta. Inga krusiduller för en naturromantiker som jag.
I trädgården ser det ganska grått ut vid den här tiden, bl.a. åkte Dahliablasten på komposten i går.
Men det mesta(fleråriga) låter jag stå som skydd för plantorna över vintern.
Fåglarna börjar komma till fågelmatningen som även hade premiär i går.
Läste på Falsterbo fågelstations sida, att mesarna har ett ovanligt tunt fettlager i år. Så det gäller att mata på med Talbollar, Jordnötter och Solrosfrön.
Särskilt roligt, att se alla Grönfinkar som redan kommer fram. Vid vinterräkningen, larmades det för att arten hade decimerats.

För att få situationsbilder, gick jag ner till sjön på morgonen.
Det första jag såg, var den ensamma Grågåsen, som legat och lockat på sin sambo, men utan resultat.
Det blev extra fart på den, när en flock artfränder, ja i alla fall kusiner artmässigt, svårt att avgöra, flög söderut över sjön. De svarade men den följde inte med.

En känd vy norrut i Ås Tolken. Hösten är etablerad och det molniga vädret framgår väl.

Den ensamma Grågåsen, har legat utanför ön, med Sundholmens slottsruin i flera dagar nu. Har tydligen blivit av med sin livskamrat. Tråkigt, men icke för ty, en realitet, både bland människor och djur.

Som jag stod och fotade Gåsen, så kom en flock Gäss på halvhög höjd och flög över mig och Grågåsen. Det blev fart på kallandet, flocken svarade, men vår Gås blev kvar. Finns ju annars luckor att fylla i sträcket.

Landet runt, hittar du här.

19 kommentarer:

  1. Din fina text tillsammans med dina bilder ser man klart och tydligt att hösten tränger sig närmre utmed Flanerens sjö...

    SvaraRadera
  2. Fina bilder, gillar den sista bäst :)

    Ja, eftersom det öste ner ville jag inte gå på något fotorunda, inte för jag bryr mig om jag blir blöt, men kameran är jag rädd om. Så det fick bli det som var precis utanför porten i stort sätt :)

    SvaraRadera
  3. Tack detsamma! Ljungen står vid entrétrappen och löven kommer från lönnen som står mitt emot. Naturen har en förmåga att skapa de mest vackra arrangemangen. Jag låter ofta löven få ligga för jag tycker att det är otroligt vackert. Sen skyddar de perennerna i rabatterna så bra :-)
    Ha en härlig söndag!
    Hélena

    SvaraRadera
  4. Stackarn, jag kan inte hjälpa att jag blir lite sorgsen trots att det "bara" gäller en fågel. Fint inlägg och fina bilder!

    SvaraRadera
  5. Den första får nog bli min favorit, även att vattnet ser otroligt kallt ut, så är det en vacker bild.

    SvaraRadera
  6. Vackra bilder!
    Stackars grågås som blivit av med sin kära :(
    Ha en bra dag!

    SvaraRadera
  7. Friska vindar och vatten nästan doftar friskt o lite salt ! Vackra, naturliga färger i dina bilder !!

    SvaraRadera
  8. Fin fototriss, vill vinka till gässen och hälsa dem välkomna tillbaka

    SvaraRadera
  9. Så vacker triss, vill vinka till gässen och hälsa dem välkomna tillbaka

    SvaraRadera
  10. Hoppas det går bra för gåsen...fina bilden från där du är.

    AX

    SvaraRadera
  11. Fina bilder från sjön! Hoppas grågåsen hittar någon flygkamrat snart. Härligt men lite vemodigt att se när fåglarna drar iväg mot varmare trakter.
    Önskar jag kunde få följa med!

    SvaraRadera
  12. En vacker triss i höstens tecken och en fin text därtill.

    SvaraRadera
  13. Sitter här och fryser lite om fötterna när jag ser din triss - det känns lite rått och kyligt. Eller så är det grågåsens ensamhet som gör det ... Stämningsfull triss fick du till!

    SvaraRadera
  14. Så fina bilder du har fångat på ett inte så grått höstväder =) Fin sjö!

    SvaraRadera
  15. Du har snyggt fångat hösten. Vackra bilder från sjön. En härlig triss. :-)
    Flyttstrecket är verkligen höst för mig, väljer det fotot.
    Tack för din kommentar, visst är det den årstiden nu.

    SvaraRadera
  16. Flott triss! Bildet av gjessene er så absolutt et sikkert tegn på at høsten er her!

    SvaraRadera
  17. En jättevacker triss. flyttfågelsträcken är så fina att se.

    SvaraRadera