lördag 8 september 2012

Veckans fototriss; MÖNSTER.

Veckorna rullar på och rätt vad det är, så är det lördag igen och dags att plocka ut bilder till Fototriss.
Den här veckan är det även tävling, där man kan vinna priser från http://www.photowall.se/.

Temat MÖNSTER.
Man kan känna igen brottslingars mönster, Skotska klaner känns igen på mönstret i Kilten och sytillbehörsaffärerna tillhandahåller mönster till allehanda plagg, dekorationer m.m.

Mina tre bilder är ganska väsensskilda.
Den ena damp ner framför mig, när hustrun tog ner en mattväv, den andra när jag stod och klöv ved idag, Bokved. Den tredje är lite speciell för mig. Jag tycker mycket om Mariatisteln och jag låter den fröså sig där den behagar.


Mattan är vävd enligt ett på förhand uppgjort mönster, inte sällan bara som en tanke som fullföljs på känn.



Barkborarr eller vad det kan vara, har gjort mönster på insidan av barken.

Mariatistelns blad är inte bara taggiga, de har ett särpräglat mönster också.


Mönster gånger tre hittar du i massor här.

17 kommentarer:

  1. Väldigt vackra mönster på alla tre bilder, fint trissat.

    God natt/AX

    SvaraRadera
  2. Vacker variation av mönster! Vävda mattor är vackra. Extra vackra när de vävs med gamla minnen. Men jag gillar din träbit. Tänk vad det har jobbats i det trät! Läckert mönster blev det!

    SvaraRadera
  3. Superfin triss med härliga bilder!
    Mattan blir min favorit :)
    Ha en fin söndag!

    SvaraRadera
  4. Fina mönster alla tre, gillar dock bäst mittenbilden!

    SvaraRadera
  5. Vackra mönster i din triss. Mattan blir favoriten. Det är så fint med hemvävda mattor och färgerna gör en glad.

    SvaraRadera
  6. Din matta har mycket glada o fina färger o mönster ! Naturen har fantasifulla, vackra mönster.

    SvaraRadera
  7. Bra trissat. Färgstarkt, vackert och annorlunda!

    SvaraRadera
  8. Vävda mattor ger ett varmt ombonat hem. Veden började jag att elda med igår för att få värme. Varma färger i sista bilden = en varm triss rätt igenom du bjuder på :)

    SvaraRadera
  9. Snygg variation på vackra mönster, både skapade och naturens egna!

    SvaraRadera
  10. Oj, vilka vackra mönster. Både nr 2 och nr 3 är riktigt läckra =)

    SvaraRadera
  11. Spännande mönster du visar upp! Intressant..

    SvaraRadera
  12. Tre vackra mönster, gillar alla tre. Men allra mest spåren i trädstammen, även om de inte är så välkomna för skogsbruket.

    SvaraRadera
  13. Många fina mönster var det här. Bild två är min favorit.

    SvaraRadera
  14. Tre helt olika mönsterideer i samma triss, härliga bilder.

    SvaraRadera
  15. Vackra mönster. Gillar ju ettan förstås, hantverk är alltid något som tilltalar mig, men även tvåan är skön! Tänk att man kan se sådana mönster efter ett skadedjur!

    SvaraRadera
  16. Fina mönster alla tre. Läckert med tre så olika mönster. :-)
    En gjord av människan, en av skadeinsekter och ett mönster som naturen själv skapat.
    Mönstren på insidan av barken blir min favorit i din variationsrika triss.

    SvaraRadera
  17. Fina mönster. Jag dras till mattan som med sina klara färger ger mig barndomsminnen :)

    SvaraRadera