söndag 10 juni 2012

Veckans fototriss; LUGN OCH RO.

Rubricerande tema är inget jag begåvats med den sista veckan.
Efter hemkomsten från Toscana, är det mycket som skulle vara klart innan jag på måndag morgon åker till PRO:s folkhögskola, Gysinge, för en hemsideskurs.
Med trimmern på reparation och regnet hängande över oss, har saker och ting ändå fallit på plats.
Den grova vegetationen får vänta, det blir väl nyslaget till midsommar i stället.
Vistades nere vid sjön en del igår. Fåren skulle komma och det var lite mackel med fårstängslet.
Strömmen gick inte fram överallt. Men det fixade sig.
Hann även fotografera en del. Bl.a. ett Skäggdoppingpar. Vi har ett par i den lilla viken varje år.

Lugn och ro i fårhagen, än så länge. Någon timma senare anlände 8 dräktiga tackor och 4 flasklamm.
Flasklammen tyckte direkt att gräset var grönare på andra sidan. De har ju ingen flockkänsla ännu, så de driver omkring som vilket ungdomsgäng som helst. Men charmiga är dom och kommer säkert att roa många barn i sommar.

Skäggdoppingarna vill ha lugn och ro vid häckningen. De har redan blivit av med en omgång ägg i år. Nu gör de ett nytt försök. Såg dem para sig igår. Hoppas det går bra den här gången. Vår lilla viks Skäggdoppingar har inte varit lyckosamma i sina häckningar de senaste åren. Bara 2 ungar på öppet vatten de senaste tre åren. Håller en och annan tumme för dem.


Slutligen ett tvärt kast, från Flanörens lugna vrå av världen, till Toscana. Till den gamla Etruskstaden Volterra, mest känd för sin Alabasterkonst.
Den här mannen satt i lugn och ro på sin soffa. Han förtjänade det, efter ett långt liv i sin bergsstad.


Fler förevisningar av lugn och ro finner du hos Helena på blogspot.

12 kommentarer:

  1. En fantastisk triss! Sista bilden blir ju trissens favorit för min del! Underbar!

    SvaraRadera
  2. Vad vore en Flanör-triss utan djur... platt intet ;-). Bra jobbat som vanligt

    SvaraRadera
  3. Naturen inbjuder nästan alltid till lugn, det visar du starkt med dina bilder. Sista bilden är underbar, han kan konsten att varva ned den mannen. Fint!

    SvaraRadera
  4. Det är verkligen lugn och ro i alla tre bilderna! Hoppas det går bra för skäggdoppingarna i år.

    SvaraRadera
  5. Härligt och fint trissat!

    SvaraRadera
  6. Rolig läsning till första bilden :) Så härlig han ser ut där han sitter på sin bänk!

    SvaraRadera
  7. Fina trissbilder, speciellt mannen på bänken nederst. Det är lugn och ro det.

    SvaraRadera
  8. Fina bilder, jag har inte fått se skäggdoppingar än, men hoppas att stöta på dem så småningom.

    Ha en fin kväll/AX

    SvaraRadera
  9. Rofyllda bilder alla tre. Hoppas det lyckas med häckningen denna gång!
    Vad händer med skäggdoppingens ägg?? Någon som knycker dom?
    En bänk i Toscana - ja där kan jag också tänka mig att koppla av en stund....

    SvaraRadera
  10. Jätte härliga bilder.
    Bilden på mannen i *lugn o ro* vann mitt hjärta.
    SÅ avslappnat och skönt han ser ut att ha det.

    SvaraRadera
  11. Du har verkligen fångat trisstemat lugn och ro perfekt i din tredje bild. Inget fel på dina första två bilder, naturen skänker oss mycket lugn och ro. Men mannen på bänken i Toscana, det kan inte bli bättre. Där skulle jag kunna tänka mig att slå mig ner och bara koppla av en stund. Härlig bild!

    SvaraRadera