lördag 16 juni 2012

Fredagstema; SPRETIG.

Den här veckan kommer det att spreta hos Sinneskatten. Temat inbjuder till breda tolkningar.

När jag gick in och kollade temat för en stund sedan, fortfarande fylld av intryck från en kursvecka på Gysinge, föll tankarna till Gysingeforsarna.
Varje morgon och ibland på kvällarna tog jag en tur utefter forsarna och bron över till Mattön, för att låta mig slukas av syn-och ljudintryck från de fria forsarna. Jag blir aldrig trött på dånet, inte heller på att stå och försöka följa vattnets, kan man säga?, spretande gång. Det hoppar och far, ner i höljor och så bom stopp mot en sten. Det skummar och ryker.
Det är den urkraften som en gång tämjdes och har lagt grunden till Platt-TV, Spavistelser, McDonalds och mycket annat oumbärligt för dagens ättlingar till smeder, kolare och forbönder.
Veckan som gått hade ganska lågt vattenstånd, till fördel för myggkläckningen.

De gamla bruksbyggnaderna och Herrgården vid Gysinge, rymmer idag PRO:s folkhögskola.


Här spretar det den här veckan.

4 kommentarer:

  1. Vilket vackert ställe!
    Jag tycker att vatten är rogivande att studera, både lugna vatten och forsande vatten...

    SvaraRadera
  2. Tjusig bild. Och nog kan man väl säga att vattnet spretar hit och dit på sin färd.

    SvaraRadera
  3. Skön bild med vattenvirvlar och spretiga stänk mellan stenarna.

    SvaraRadera
  4. Härligt vattenspel. Jag hoppas att du klarade dig från myggplågan. Det brukar finnas många vid Gysinge.

    SvaraRadera