torsdag 12 april 2012

Undantag 1: Dahlior.

Undantaget består i, att jag deltar i fotoutmaningar från den här bloggen.
Men idag har jag krukat en del Dahlior och även tagit stryvt 10 sticklingar, det ska bli ett 25-tal, när plantorna gett skärmogna skott.
Satt och plockade lite i fjolårsbilder och tänkte, att någon kan kanske fägnas åt bilderna.

Contrast, gav inte så många blommor förra året, men ståtliga.

White Perfection, gav stora ståtliga blommor och ganska många. Jag hade genomgående börjat driva dem
 tidigt så jag kunde toppa alla skott.

Sam Hopkins, knopp. Den gav många halvstora(12-15 cm) blommor.

En fullt utslagen Sam Hopkins, som fått lite väta. Fick använda extra stora krukor idag, för de hade enorma rotpaket. Men, då blir det blommning därefter. Den tävlade i rotklumpsklassen t.o.m. med Arabian Night.

En på väg kommen knopp av Extace.

Fullt utslagen blomma. Den blev en liten överraskning när jag kom hem från affären med den. Köpte den som Arabian Night, men det förlorar den inte på. Tar sticklingar efterhand, så jag får ihop en hel grupp, av dessa 60 cm. höga skönheter.

Knopp av Café au Lait. Det var många knoppar kvar i höstas, när frosten tvingade in dem på tork i växthuset.

Café au Lait är min mest rikblommande Dalia, näst efter Arabian Night, men med den skillnaden att blommorna är tre gånger så stora.

Sist i denna Dahliakavalkad kommer Maxim. Först en knopp.

Sen en nästan utslagen blomma. Maxim är också rikblommande med hyggligt stora blommor och färgen skäms ju inte för sig.

Här är en tysk Dahliasait, där man kan kajka runt, finns ingen motsvarighet, vad jag vet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar