fredag 13 april 2012

Fredagstema; Vägval.

För mig, är ett viktigt vägval, hur vi förflyttar oss.
Finns det kollektiva lösningar, så väljer jag dem. Om inte, så gäller bilen, gärna samåkning. Hustrun och jag försöker koordinera oss så mycket som möjligt, framför allt undviker vi de där onödiga extraresorna, som t.ex. när dippen till chipsen är slut. Ärligt talat, vi äter inte särskilt mycket chips och har aldrig använt dipp.
Vi åker den 26 maj till Toscana, med en PRO-resa. Tåg från Borås till Florens och en buss, som forslar oss runt de fyra dagarna vi är där nere.
Präktiga? nej, men finns det koldioxidsnällare lösningar, tycker jag man ska välja det. Ett ansvar större, än den ev. lite längre restiden, än med flyg.

Så mitt vägval blir att inte välja vägen, utan spåret, underförstått att alternativet finns.

Vår nyblivna-pensionärer-resa i april 2009, till Toscana och Le Tre Stelle i Certaldo.
Bilden är tagen från vårt tågfönster i Österrike, 1 timme och 18 minuter före Brennerpasset. Ett nordgående godståg. Vi var på väg till Florens, hade sex timmar kvar.

Andras vägval hittar du hos Sinneskatten.

5 kommentarer:

  1. Jag tycker också att ni gjort ett bra vägval med att åka till Italien.Ha de gott i helgen.

    SvaraRadera
  2. Visst är det vikitigt att välja miljövänligt och att då använda sig av allmänna kommunikationer. Dessutom är det roligt att åka tåg tycker jag.

    SvaraRadera
  3. Jag har sedan rätt länge låtit bilen stå för att pendla med tåg mellan bostaden i Malmö och jobbet i Kristianstad. Men det kan vara oerhört tålamodsprövande ibland med tanke på hur tågtrafiken i Skåne fungerar (eller ofta inte gör det). Jag är tvungen att ha övernattningslägenhet också på grund av sena kvällsjobb. En sådan lägenhet får man göra avdrag för i max två år medan man kan dra av för bilkostnader i all evighet. Inkonsekvent är bara förnamnet.

    SvaraRadera