lördag 24 mars 2012

Veckans Fototriss; UTSIKT.

Utsikterna för att vi i veckans fototriss kommer att få se många olika utsikter är goda.
För min egen del, som "Flanören utmed Tolken..." var det naturligt att söka olika utsikter runt sjön Tolken, Ås Tolken om man ska vara noga. Det finns en Mark Tolken också, i Sjuhäradsbgden. De andra fem häradena är utan någon sjö som heter Tolken.
Vid åttatiden i morse tog jag mig en tur runt sjön för att söka mina motiv till Fototriss tema UTSIKT.

Sydspetsen, vid Hallabron, ger en utsikt upp mot Sundholmen och dess gamla Braheborg.
I folkmun kallas denna del av sjön, Lillesjön.
Isen ligger fortfarande kvar en bit upp i sjön, men det är inte att ta fel på, det är slut nu,
 obenhörligt slut på vintern. Nu stundar en annan tid.

Utsikt från en bro.
Nordändan på sjön, där RV 40 tangerar.
Bilden är tagen från Tolkabro, som meterologerna i Radio och TV har lite svårt att finna rätt uttal på.
Lindö blockerar utsikten söderut. Sjön har bildats i en spricka, milen lång, men inte så väldigt bred.
I sprickan finns ett antal upphöjningar, som blivit lummiga öar.

Utsikt från Ingers köksbord på Askanäs.
Flottaste vyn runt hela sjön, om ni frågar mig.
Det är Lindö till höger som döljer Tolkabro. Mellan den röda boden och Lindö, utanför Arnhallabergen, har jag tagit de flesta av Gösarna som lurats av mina Wobblers.


Det finns stora utsikter att du hittar fler bilder med utsikter här.


Extrabild.   Extrabild.   Extrabild.
Jag har visat utsikt över Tolken från Söder, Norr och Öster. Från väster var det ett besvärande motljus. Men jag åkte i alla fall fram till Sjötorp, Äspereds hembygdsförenings ställe, för att av ett speciellt skäl få en bild.
Den stora frågan i Äspered just nu, i alla fall för en del, är etableringen av två vindkraftsparker.
Om några år kommer horisonten över sågverkstaket att brytas av smäckra skulpturer i form av Vindkraftverk. Äspered ska få vara med och bidra till folkhushållets energiförsörjning. Andra är rädda för sjunkande fastighetspriser och att deras alldeles egna idyll ska störas. Jag har skrivit om det här.

18 kommentarer:

  1. Det är någon särskilt med vatten. Fina bilder med intressanta kommentarer.

    SvaraRadera
  2. Riktigt fina bilder =) Hoppas på att hitta lite fina naturställen att gå runt och fota på här i våran ny by. Än så länge har jag bara hunnit utforska samhället och hoppas verkligen att det finns lite fin natur att promenera runt i.

    SvaraRadera
  3. Riktigt sköna bilder med definitiv vårkänsla i. Du njöt nog verkligen av utsikten.

    SvaraRadera
  4. Fina bilder! Det är vackert vid Tolken.

    SvaraRadera
  5. Riktigt härligt ljus över sjön! Fin tolkning och fina bilder!!

    SvaraRadera
  6. fina bilder med fint ljus över sjön!

    Ha en fin dag/AX

    SvaraRadera
  7. Härliga fina utsikter. Ser väldigt lungt och rogivande ut. Bra trissat! :)

    SvaraRadera
  8. Du har fångat ljuset så fint i din triss. Önskar dig en fin dag.

    SvaraRadera
  9. Åh så vackra utsikter du har i din hemtrakt...bra trissat!

    SvaraRadera
  10. Härliga bilder med mycket vatten!

    SvaraRadera
  11. Den där utsikten från köksbordet skulle jag inte säga nej till....
    Vackert!!

    SvaraRadera
  12. Vilken intressant rundtur runt sjön Tolken. :-) Olika utsikter från olika väderstreck.
    Vilken lantlig idyll, så vackert. Jag gillar och väljer utsikten från Ingers köksbord. Den påminner en del om min egen sommarutsikt på landet, också vid en sjö...
    Din extrabild fyller snyggt på med det fjärde väderstrecket. Få se hur det kommer att bli med vindkraften? De är ju inte helt tysta. ;-)
    Tack för din kommentar, håller med om att de är lite olika. :-)

    SvaraRadera
  13. Nydelige utsikter i din triss! De to siste blir nok min favoritt!
    :)

    SvaraRadera
  14. Sjöutsikt har man förgäves suktat efter hela livet, från fönstret helst;-)
    Vindsnurrorna kommer att bli en skulptural park av fröjdas åt!
    Utmärkt vacker triss.

    SvaraRadera
  15. Vilka fantastiska bilder. Min favorit är den första bilden =)

    SvaraRadera
  16. Min favorit av dina fantastiska bilder blir bild nummer två. Det lilla röda huset adderar känsla till bilden!! :)

    SvaraRadera