lördag 17 mars 2012

Veckans fototriss; UNDERIFRÅN.

Underifrån, underifrånperspektiv, under alla under.
Den här veckan är det krypa-på-marken-tema som gäller.
Här har vi blåst och ett envist duggregn, ja nästan inget regn alls, fast blött.
Att vända kameran uppåt, ger en blöt lins, så det får bli arkivbilder, från när vädret tillåtit uppåtbilder.

Under alla under. Eifeltornet är ju ett byggnadstekniskt underverk av sin tid. De flesta bilder man ser, är ju på lite längre håll, men jag frestar med en bild på innanmätet, när ljuset hjälpte till. Med det perspektivet, kan man ju börja räkna nitarna, bl.a. De 12000 järnbalkarna lär vara sammanfogade med 2,5 miljoner nitar! Undrar om Gustave Eifel hann räkna dem alla, vid uppförandet 1887-89.




Underifrånperspektiv på ett av Borås moderna kännetecken, Pinoccio.
Mycket väsen för den nio meter långa gossen, när det begav sig.
Stormen lade sig och idag är man nog ganska stolta över pojken, "pajken" på lokalmål.




Trana underifrån. 2010 var vädret bra och jag stod så till att jag kunde fotografera i medljus när de flög in för landning. Med 13000 Tranor på plats, kan det vara lite annorlunda med en enskild individ. Lätt att missa Tranan för alla Tranor, för att anknyta till ett känt talesätt.




Mycket mera underifrån hittar du här.


18 kommentarer:

  1. Så vackra bilder du visar, helhäftigt att komma under det berömda tornet som jag faktiskt bara sett på avstånd fast jag besökt Paris två gånger:). Tranan väcker längtan, snart är de på ingång i år också.

    SvaraRadera
  2. Fotot med tranan är ju helt underbar!

    SvaraRadera
  3. Mycket fin triss - jag önskar jag hade sett en trana eller två genom linsen härikring också... :)
    photoartbyanna

    SvaraRadera
  4. Fina bilder från Paris till Borås! Tranan skulle man själv vilja fånga på bild, men fåglar är inte lätta...

    SvaraRadera
  5. wow :), särskilt första bilden. fint trissat.

    Ha en fin dag/AX

    SvaraRadera
  6. Finfin bild på tranan. Den blir min favorit :)

    SvaraRadera
  7. Fina bilder underifrån, en var från världsmetropolerna Paris och Borås och så en trana - vackert fångad i flykten.

    SvaraRadera
  8. Fina bilder. Eiffeltornet är som du säger ett under i sig själv och jag gillar verkligen vinkel som du har fångat det på. Riktigt snyggt. Själv har jag aldrig varit där så jag kan bara tänka mig känslan att stå där under och kika upp. Hisnande / Nettan

    SvaraRadera
  9. Jättefina bilder på temat och se där, här dyker Pinoccio upp igen!

    SvaraRadera
  10. Samma tanke som du hade på bild tre hade jag. Men du har lyckats bättre!

    SvaraRadera
  11. Intressant och rolig triss du bjuder på.
    Varierad och snygg!
    Eiffeltornet så där lite nära gör sig bra på bilder när temat är underifrån.
    Din bild väcker lusten till ännu ett besök till den storstaden.
    Väljer tranan som du så snyggt fångat på bild, vacker fågel.
    Tack för din kommentar.

    SvaraRadera
  12. Fin triss ur veckans perspektiv. Längtar till Paris när jag ser första bilden kan jag säga utan att ljuga, undrar om Pinocchio också kan säga det? Tranorna ser jag mest underifrån också, då de brukar flyga över platsen där jag bor, men aldrig har jag lyckats fånga en på bild som du har lyckats med. Tranan blir därför min favorit.
    Ha en härlig vårvecka och hoppas solen snart tittar fram.:)

    SvaraRadera
  13. Tranbilden är väldigt lyckad, vi ska besöka dem i år. Varför står pajken i Borås egentligen? Fin triss förstås:-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Han står i Södra änden på Allègatan.
      Den gamla genomfartsgatan, paradgatan om man inte är för anspråksfull.
      I norra änden ligger Högskolan och där finns också en intressant skulptur.
      "Katafalk"
      En person som ligger och vilar sig.
      Den fyndige Boråsaren har tolkat det som att Högskolan vill uppgradera sig. Man går på Högskola, men ligger vid unibversitet!

      Radera
    2. Missuppfattade frågan.
      Jo, Jim Dine som gjort honom hade kontakt med vår kulturchef och då blev det Borås. men viss inverkan kan det ha, att många andra "stora" är representerade i Borås, skulpturstaden.

      Radera
  14. En fin triss med intressanta bilder och härliga perspektiv!

    SvaraRadera
  15. Oj,- vilka härliga bilder i veckans triss! Ettan är kanonbra.

    SvaraRadera