lördag 17 november 2012

Veckans fototriss; LINJER.

LINJER, är ju en viktig komponent i en bild. Fototeoretiker kan skaffa sig mer jobb än vad som är rådligt, genom att analysera och förklara.

Inte lätt att urskilja några linjer i Västsverige idag, med uselt fotoväder, så det blev att gå till ladorna, som tur är, är de välfyllda. Någon bild kan de uppmärksamme tro, är publicerad tidigare, men icke, jag har flera varianter. Tar ofta ett knippe med olika utsnitt. Så principen att aldrig publicera en bild två gånger i samma forum, står sig.

De här linjerna i landskapet, härrör sig från Österlen, norr om Skillinge, fotograferade på en morgonpromenad.

Nyplanetring av vin i Chianti. Rätt utfört ska raderna bilda linjer i många riktningar, beroende på var betraktaren befinner sig.

Slutligen, Flanören...  sittande i strandlinjen och studerar horisontlinjen, som bryts av Mönsterås pappersbruk.

Ja, det var mina linjer den här veckan, en bild har jag haft hjälp med. kunde ju haft fjärrutlösare, men hustrun är fullt jämförbar!
Många linjer finns det och en del av dem hittar du här.

12 kommentarer:

  1. Sååå vackra landskapsbilder!! Speciellt den översta som får bli min favorit! Den tilltalar mig verkligen!!

    Ha en skön söndag!

    SvaraRadera
  2. Landskapet och naturen har fina linjer !!! 1. är så minimalistisk och djup !

    SvaraRadera
  3. De två översta är ju toppen. Faller nog pladask för mittenbilden. Som du säger kan man se linjer i olika riktningar. Mycket fin tolkning av temat.

    SvaraRadera
  4. Fin triss med linjer. Den översta är riktigt bra i både linjer och färger, även min favorit.

    SvaraRadera
  5. Riktigt fina bilder! Kändes inte riktigt som sluttningen ned mot Tolken, men inte långt ifrån :-)

    SvaraRadera
  6. Likte de øverste bildene godt,- liker godt landskapets fine linjer!
    :)

    SvaraRadera
  7. Väldigt många linjer på översta bilden när man ser efter. Fina färger också!
    Men vinplanteringen och badbilden går inte av för hackor de heller :-)

    SvaraRadera
  8. Landskapsbilder är fina....
    Ha det bra!
    Kram Kakan

    SvaraRadera
  9. Underbara bilder, och jag måste bara tycka om den sista bäst!

    AX

    SvaraRadera
  10. Åh, dina linjer får mig att längta till sommaren! :-)

    SvaraRadera
  11. Linjer av högsta klass :) Jag väljer nog tvåan som favorit eller ettan... Jag garderar föresten ;) Fin triss :)

    SvaraRadera