torsdag 22 november 2012

Fredagstema; UPPFINNING.

Uppfinningar, det förknippar man väl mest med kluriga gubbar och gummor, som inte gåt på KTH eller Chalmers, men som hade brukbara idèer.
Min bild är från den s.k. Tändkuledagen i Äspereds hembygdsgård i våras.
Där visades upp mycket som kan hänföras till avdelningen uppfinningar, inte minst centralgestalterna, Tändkulemotorerna.
Jag fastnar dock för en tidig vedklyv. Inte minst för att jag har ett antal kubikmeter bakom mig med en hydraulisk klyv. För den delen också ett antal kubik framför mig, vilka några ska avverkas i morgon.

Klyven drevs av just en Tändkulemotor och en "yxa" fäst vid ett svänhjul klöv vedkubbarna.
Som synes så var den produktiv. Lasset är snart fullt.


Här hittar du fler uppfinningar.

7 kommentarer:

  1. En sån vedklyv har jag aldrig sett! Den verkar fiffig!

    Ha en skön fredag!

    SvaraRadera
  2. En bra uppfinnin det här!
    Ha en bra dag!

    SvaraRadera
  3. Inbyggd som ett litet hus, fint men kanske inte så praktiskt när något måste lagas där inne..

    SvaraRadera
  4. En bra uppfinning det där :)

    SvaraRadera
  5. Tänk vilken uppfinning! Vilken revolution att slippa gör allt "för hand"!

    SvaraRadera
  6. Tänk vilken bra grej det var när den dök upp.
    Minns att min farfar stog och högg ved jämt!
    På slutet hade han en vedkap vilket gjorde att det inte tog lika lång tid.

    SvaraRadera
  7. Vedklyvare är en bra uppfinning om man inte vill slita med yxan. :-)
    En ovanlig modell verkar det vara som du fångat på bild.
    Kanske säkrare så man får behålla sina fingrar...

    SvaraRadera