fredag 2 november 2012

Ferdagstema; RESA.

Härom dagen gjorde jag en miniresa.
Fram till byn, Äspered, med en ny PRO-lott till en karl som vunnit 25 kronor och ville ha ny lott. Hans vinstlott låg i brevlådan och jag bytte ut den mot en färsk. Vek kuvertet och signerade, så han skulle upptäcka att det skett något.
Nästan som en gammal spionroman!
På vägen dit passerade jag Glaskulla och Dovhjortarna. De befann sig på fint fotoavstånd.
På tillbakavägen stannade jag till, iakttog alla försiktighetsmått, för de är lika skygga som  riktigt vilda.
Nu var de lite längre bort, men acceptabelt.
Två bockar fanns i hägnet, den stora skovelbocken och hans opponent, en yngre, som står på tillväxt.
Vid ett nyårsfirande för några år sedan, så berättade Arne, en av bröderna som äger Hjortarna, "han får gå på till fars dag".
Så fortfarande rådde ett visst lugn, lillebocken försökte lite, utan att skovelbocken brydde sig, han visste var han hade hindarna. Annat blir det om nån vecka, då får nog lillebocken smyga utefter staketet.

Han gör sina försök lillebocken, men skovelbocken vet att det inte är dags ännu.
Disigt och molnigt, 1200 mm med Panasonicen. Bruset ökar betydligt mellan 600 och 1200.
Bilden är också beskuren.

Arve Opsal, sa i en monolog en gång, "det dom har det har de här i Lissabon", som svar på ett påstående, att flickorna var trevligare i Norge.
Lite det samma med dåligt fotoljus.

Mera resebilder hittar du hos Sinneskatten.

3 kommentarer:

  1. Jag tyckte om ditt foto, kanske skulle lillebocken rådfråga Olle..hahaha om hur och när det är dags.

    Ha en trevlig helg.

    Tjingelingen, kul att du gissade rätt på mitt reseval...kanske inte så svårt när vi reser så sällan utomlands men älskar fjällen, Sverige har mycket att visa i resväg, och inästa år ska vi försöka slita oss från fjällen en vecka och resa till Gotland, dit vill jag, men tidigt på våren innan alla semestrar har börjat.
    Rantafar vill havsfiska där säger han...
    Otippat...näe.

    SvaraRadera
  2. Mycket vacker bild. :-)
    Snygga bockar, imponerande horn!

    SvaraRadera