lördag 3 mars 2012

Veckans fototriss; PRICKIGT.

Lördag kväll och snart dags att leverera veckans Fototriss. PRICKIGT ska det vara.

Satt ute på sjön och fiskade några timmar, hittade varken prickig fågel eller fisk.
Vid fågelmatningen hittade jag inget prickigt, ja skulle vara fågelmaten då, men nej.

Framåt kvällen får den late brått, säger ett Skånskt ordspråk. Precis färdig med den Engelska kriminalaren i SVT 1, gäller det att få ihop någit ur kartoteket.
Fjärilar är ju av och till prickiga, hittade två som var av och en som var till.




Pärlemorfjärilen, är ju inte att ta miste på och prickicar har den.



En underart av Gräsfjäril har både prickar och ringar i olika storlekar.



Rovfjärilens prickar är lite mer diffusa, men finns där lika fullt.



Ännu mera prickar hittar du här.



25 kommentarer:

  1. Riktigt fina fjärilar =) Längtar riktigt ordentligt tills dom dyker upp här ute igen.

    SvaraRadera
  2. Hihi, du körde fjärilstemat du också! Snyggt trissat!

    SvaraRadera
  3. Just det - fjärilar har prickar eler i alla fall en del - hade lite bry idag att hitta bilder ... fjärilar har jag nog några nånstans i arkivet men inte som dina - riktigt snygga måste jag säga.
    Rovfjärilen är nog den snyggaste i mitt tycke.
    Ha en härlig vecka - nu är ju solen tillbaka igen ..

    SvaraRadera
  4. Vackra fjärilar som ger sommarlängtan!

    SvaraRadera
  5. Nydelige prikker på nydelige sommerfugler.

    SvaraRadera
  6. Flärilar med prickar går alltid hem.

    SvaraRadera
  7. Underbart vackra fjärilar. Mycket fin triss! :)

    SvaraRadera
  8. Underbara fjärilar och en vacker triss!

    SvaraRadera
  9. SÅ fantastiskt vackra bilder på dessa underbara varelser! Pärlemoren blir min favorit då jag verkligen gillar färgerna! :O)

    Ha en superskön söndag i vårsolen!

    SvaraRadera
  10. Så vacker mitten fjärilen är :)

    SvaraRadera
  11. Åh vilka fina fjärilsbilder! Jag började "samla" på fjärilar förra sommaren och ska fortsätta nu igen... Blir lite som en jakt. Dessa bilder är alla mycket bra, pärlemorfjärilen är fantastisk mot den gröna bakrunden. Stor gilla här!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för den positiva kommentaren.
      Jag började också "jaga" förra sommaren och har kommit upp i 21 arter.
      En del har vi inte här, men en tur till Pilarne på Tjörn, Halland och en Ölandsvecka bättrar på resultatet.

      Radera
  12. Prickiga, vackra fjärilar. Ett säkert vårtecken dessutom som jag längtar efter. / Nettan

    SvaraRadera
  13. Härligt att se sommarfåglar (danskans ord för fjäril väl) och vackert prickiga är de också. Fin triss!

    SvaraRadera
  14. Fina bilder med vackra fjärilar vars pricka syns mycket väl.

    SvaraRadera
  15. Jättefin triss, så vackra prickiga fjärilar.

    SvaraRadera
  16. Fin triss!
    Har blivit missnöjd med deckaren, denna gång skall de ha så mycket blod och äckliga bilder som möjligt. Den var bättre förra gångens omgång, tycker jag då :)

    SvaraRadera
  17. Så underbara bilder, jag längtar till sommaren när jag tittar...

    SvaraRadera
  18. Vilka vackra fjärilar. Fint tänkt.

    SvaraRadera
  19. härliga livsingivande prickar... snart har vi de här ... på riktigt...
    aino

    SvaraRadera