söndag 11 mars 2012

Dagens fototriss; Focus.

Lite sen med inlägget, men jag kunde inte riktigt bestämma mig.
Till slut, efter att ha börjat beskära ett Trepäronträd och en promenad ned till sjön med sin smältande is, så hade jag två områden att välja på.
Beskärningen och det focus en vinterfiskeintresserad har på isen.
Det blev beskärningen av Trepäronträdet.
Från början ett rotskott, som gått upp efter Älgangrepp.
Jag har ockulerat tre sorter på trädet.
Filip, Göteborgs diamant och Augustipäron.
Tre olika sorter, gör att trädet inte har något enhetligt växtsätt.
Det har f.n. en kraftig tillväxt, efter att jag för ett par år sedan gick hårt fram. Inte sekatör utan såg!
Priset för det får man betala i några år, med en kraftig tillväxt, som ska styras.
Så det var fullt focus på att få till trädet, samtidigt som man vill spara så mycket fruktved som möjligt.
Många kompromisser blir det.
I skrivande stund har jag bara toppdelen, Göteborgs diamant, kvar. Då blir det stege.



Kvastar av skott står mot himlen, gäller att spara sånt som växer utåt.



Tre fruktspjut och en beskuren gren.




Ett fruktspjut som lämnas ograverat. Nu får vi se vem som hinner först, knoppsprickningen eller Domherrarna, som tycker om fruktknoppar.


Hos Helena kan du hitta fler bilder.



12 kommentarer:

  1. En bra fokus :)

    Ha en underbar dag!

    http://blogg.alltforforaldrar.se/mylovleykids

    SvaraRadera
  2. Snygg och framför allt lärorik triss! Visst måste man bli TRÖTT efter så många beslut -skära eller spara...;-)

    SvaraRadera
  3. Fint trissat, luktar vår :)

    ha en fin dag/AX

    SvaraRadera
  4. Snyggt fångat med den intensiva blå himlen i bakgrunden. Gillar enkelheten i sista bilden. / Nettan

    SvaraRadera
  5. Triss med information i fokus ;-) Tack!

    SvaraRadera
  6. Vilken härligt annorlunda triss med vacker blå himmel också.

    SvaraRadera
  7. Du verkar ha tydligt fokus på detta med beskärning.
    Fina skott du visar. Väljer första fotot med alla skott upp mot himlen, vilken växtkraft där finns. :-)
    Inget jag själv satt mig in i, men så har jag inga fruktträd heller.
    Du verkar ha mycket bra koll på detta! :-)
    Visste inte att domherrar gillar fruktknopparna så mycket.
    Kul med all information.

    SvaraRadera
  8. kul! en till som gillar att fota kvistar och grenar. läckert!
    aino

    SvaraRadera
  9. estetiska och fina foton. gillar enkelheten och de blåa tonerna.

    SvaraRadera
  10. Ramla nu bara inte ner från stegen. :-)

    SvaraRadera